Pobierz

5.4 Prędkość i rodzaj ruchu

Prędkość jaką osiąga sprzęt jest istotnym czynnikiem w doborze koła. Jeśli prędkość wynosi 0lub użycie jest głównie statyczne, wystarczy porównać wymagane obciążenie z obciążeniemstatycznym przedstawionym w katalogu dla każdego koła. Jeśli prędkość jest różna od 0 to należy ustalić sposób wprawiania koła w ruch (rodzaj ruchu). Rodzaj ruchu określa „narzędzie” jakie jest używane do wywierania siły poruszającej obiekt. W przemyśle, „narzędzia” trakcyjne dzielimy na mechaniczne lub ręczne. Ruch manualny odnosi się do sytuacji gdzie siła jest wytwarzana przez jedną lub dwie osoby, natomiast ruch mechaniczny wytwarzany jest przez urządzenie mechaniczne z własnym napędem lub urządzenia holujące.

  • Ruch manualny
  • W ruchu manualnym prędkość zazwyczaj jest mniejsza niż 4 km/h. Wyboru koła pozwalającego operatorowi na przemieszczanie ładunku dokonuje się bazując na oporach toczenia koła, wyznaczanych przez następujący wzór:

gdzie: S = opory toczenia Pu = waga ładunku Pc = waga sprzętu transportującego (tara) n = liczba kół (maksimum 4). Osiągnięta wartość powinna być porównana z obciążalnością toczną koła podaną w katalogu.

  • Poruszanie mechaniczne przy użyciu urządzeń holujących
  • Koło powinno być dobrane pod względem prędkości sprzętu. Wartość obciążenia dynamicznegoodnosi się do prędkości nie większej niż 4 km/h (1.1 m/s). Jeśli prędkość jest większa niż 4 km/h,trzeba uwzględnić współczynnik korygujący do wartości ładunku ponieważ materiał z którychskłada się koło przechodzą chemiczno-fizyczne zmiany w czasie których ich właściwości zmniejszają się wraz ze zwiększającą się prędkością. W tabeli poniżej przedstawiono orientacyjne współczynniki nośności poszczególnych typów kół zależnie od prędkości.

Zakres prędkości/r[Km/h]Współczynnik nośności/r(1,00 = 100% nośności)
minmaksRE.FFRE.F1RE.F2RE.F5RE.F5-ESDRE.F4FE.F8RE.G1RE.E2RE.E3RE.G2RE.G5
0,004,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,001,00
4,006,000,600,601,000,800,800,800,800.7
6,0010,000,800,600.5
10,00120.70.50.4
12160.60.40.3
> 16 Km/h

▲ nie zalecane

  • Ruch mechaniczny pokładowy
  • W urządzeniach z własnym napędem (sprzęt samobieżny), koła narażone są na szczególneobciążenia i naprężenia. W istocie, koła jezdne nie tylko podtrzymują ładunek, ale także muszą przenosić obciążenie miejscowe. Dodatkowo, wieniec koła jest poddawany jeszcze większemu naprężeniu. W przypadku doboru kół i obudów dla sprzętu samobieżnego, muszą być wzięte pod uwagę następujące czynniki:

  • typ łożyskowania zastosowanego w otworze koła (ślizgowe, toczne);
  • pasowanie wałka/otworu;
  • materiał otworu w stosunku do materiału wałka;
  • częstotliwość ruszania i zatrzymywania w czasie pracy;
  • zmiany kierunków;
  • obecność chwilowych przeciążeń.

Przy tak dużej ilości czynników, sugerujemy skontaktowanie się z naszym Działem Technicznym wcelu doboru optymalnego koła.