5.4 Prędkość i rodzaj ruchu
Prędkość jaką osiąga sprzęt jest istotnym czynnikiem w doborze koła. Jeśli prędkość wynosi 0lub użycie jest głównie statyczne, wystarczy porównać wymagane obciążenie z obciążeniemstatycznym przedstawionym w katalogu dla każdego koła. Jeśli prędkość jest różna od 0 to należy ustalić sposób wprawiania koła w ruch (rodzaj ruchu). Rodzaj ruchu określa „narzędzie” jakie jest używane do wywierania siły poruszającej obiekt. W przemyśle, „narzędzia” trakcyjne dzielimy na mechaniczne lub ręczne. Ruch manualny odnosi się do sytuacji gdzie siła jest wytwarzana przez jedną lub dwie osoby, natomiast ruch mechaniczny wytwarzany jest przez urządzenie mechaniczne z własnym napędem lub urządzenia holujące.
- Ruch manualny
W ruchu manualnym prędkość zazwyczaj jest mniejsza niż 4 km/h. Wyboru koła pozwalającego operatorowi na przemieszczanie ładunku dokonuje się bazując na oporach toczenia koła, wyznaczanych przez następujący wzór:

gdzie: S = opory toczenia Pu = waga ładunku Pc = waga sprzętu transportującego (tara) n = liczba kół (maksimum 4). Osiągnięta wartość powinna być porównana z obciążalnością toczną koła podaną w katalogu.
- Poruszanie mechaniczne przy użyciu urządzeń holujących
Koło powinno być dobrane pod względem prędkości sprzętu. Wartość obciążenia dynamicznegoodnosi się do prędkości nie większej niż 4 km/h (1.1 m/s). Jeśli prędkość jest większa niż 4 km/h,trzeba uwzględnić współczynnik korygujący do wartości ładunku ponieważ materiał z którychskłada się koło przechodzą chemiczno-fizyczne zmiany w czasie których ich właściwości zmniejszają się wraz ze zwiększającą się prędkością. W tabeli poniżej przedstawiono orientacyjne współczynniki nośności poszczególnych typów kół zależnie od prędkości.
Zakres prędkości/r[Km/h] | Współczynnik nośności/r(1,00 = 100% nośności) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
min | maks | RE.FF | RE.F1 | RE.F2 | RE.F5 | RE.F5-ESD | RE.F4 | FE.F8 | RE.G1 | RE.E2 | RE.E3 | RE.G2 | RE.G5 | |
0,00 | 4,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
4,00 | 6,00 | 0,60 | 0,60 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0,80 | 0.7 |
6,00 | 10,00 | ▲ | ▲ | 0,80 | ▲ | ▲ | 0,60 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.5 |
10,00 | 12 | ▲ | ▲ | 0.7 | ▲ | ▲ | 0.5 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.4 |
12 | 16 | ▲ | ▲ | 0.6 | ▲ | ▲ | 0.4 | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | 0.3 |
> 16 Km/h | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ | ▲ |
▲ nie zalecane
- Ruch mechaniczny pokładowy
W urządzeniach z własnym napędem (sprzęt samobieżny), koła narażone są na szczególneobciążenia i naprężenia. W istocie, koła jezdne nie tylko podtrzymują ładunek, ale także muszą przenosić obciążenie miejscowe. Dodatkowo, wieniec koła jest poddawany jeszcze większemu naprężeniu. W przypadku doboru kół i obudów dla sprzętu samobieżnego, muszą być wzięte pod uwagę następujące czynniki:
- typ łożyskowania zastosowanego w otworze koła (ślizgowe, toczne);
- pasowanie wałka/otworu;
- materiał otworu w stosunku do materiału wałka;
- częstotliwość ruszania i zatrzymywania w czasie pracy;
- zmiany kierunków;
- obecność chwilowych przeciążeń.
Przy tak dużej ilości czynników, sugerujemy skontaktowanie się z naszym Działem Technicznym wcelu doboru optymalnego koła.
-
Generals
-
1. Tworzywa
- 1.1 Wytrzymałość mechaniczna
- 1.2 Wytrzymałość termiczna
- 1.3 Twardość i wytrzymałość powierzchni
- 1.4 Odporność na czynniki chemiczne
- 1.5 Odporność na czynniki atmosferyczne i promieniowanie uv
- 1.6 Wytrzymałość ogniowa
- 1.7 Właściwości elektryczne
- 1.8 Wykończenie powierzchni i możliwość czyszczenia
- 1.9 Zgodność z międzynarodowymi standardami
- 1.10 Kompetencje działu technicznego elesa+ganter
- 2. Materiały metalowe
- 3. Inne materiały
- 4. Tolerancje maszynowe
- 5. Rękojeści stałe
- 6. Sposób postępowania podczas montażu elementów wykonanych z tworzyw sztucznych
- 7. Wykonania specjalne
- 8. Kolory
- 9. Dane dotyczące testów
-
10. Tabele danych technicznych
- 10.1 Tabele przeliczeniowe
- 10.2 Otwory i czopy kwadratowe din 79
- 10.3 Rowki wpustowe DIN 6885
- 10.4 Otwory poprzeczne GN 110 i GN 110.1
- 10.5 Gwinty metryczne wg DIN 13 ISO
- 10.6 GWiNT DIN 228 cylindryczny GaS-BSP
- 10.7 Parametry wytrzymałościowe wg DIN EN ISO 898-1 | DIN EN 20898-2
- 10.8 DIN ISO 286 ISO-Tolerancje podstawowe
- 10.9 Klasyfikacja stopnia ochrony IP
- 10.10.1 PFB | PRB Zabezpieczanie gwintu przez skasowanie luzu cząstkową powłoką z poliamidu /całkowitą powłoką z poliamidu
- 10.10.2 MVK (mikrokapsułkowanie) zabezpieczenie gwintu czerwoną substancją klejącą .
- 10.11 Charakterystyka stali nierdzewnych
- 10.12 Obróbka powierzchni
- 10.13 Właściwości stali węglowej, stopu cynku, aluminium i mosiądzu
- 10.14.1 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.14.2 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.14.3 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.15 Nośność uchwytów
- 10.16 Nośność zawiasów metalowych
- 10.17 Wytrzymałość trzpieni ustalających
- 10.18 Zestawy montażowe GN 965 i GN 968
- 11. Wibroizolatory
-
1. Tworzywa
- Konstrukcja higieniczna (HYGIENIC DESIGN)
- Elementy napędowe
- Pokrętła zaciskowe
- Elementy sterujące
- Wskaźniki
- Elementy ustalające
- Przeguby
- Elementy przekładni
- Stopy wahliwe
- Zawiasy
- Zamki
- Dociskacze, napinacze, zapięcia
- Elementy układów hydraulicznych
- Łączniki do profili rurowych
- Koła i zestawy kołowe
- Magnesy
- Elementy przenośników
- Prowadnice liniowe
- Wibroizolatory
- Przyssawki próżniowe i akcesoria
- Sprężyny elastomerowe