Pobierz

1. WSTĘP DO PRZEKŁADNI

Przekładnia składa się z zespołu elementów wymaganych do przesyłania mocy w układzie mechanicznym, przenosząc w ten sposób energię z silnika do urządzenia przez określony czas:

Przeniesienie mocy z silnika na przekładnię odbywa się zwykle za pomocą wału napędowego. Wał napędzany umożliwia natomiast przeniesienie tej mocy z przekładni na urządzenie.

Moc docierająca do urządzenia nigdy nie może być równa mocy wychodzącej z silnika. W rzeczywistości, podczas transmisji część energii zostanie rozproszona, tj. zamieniona w tarcie lub ciepło. Aby ocenić, ile energii jest faktycznie wykorzystywane w porównaniu do włożonej mocy, stosuje się pojęcie sprawności (η):

gdzie:

  • Moc napędowa (Pm)= Moc użyteczna (Pu) + Moc rozproszona (Pd).
  • Mm i Mr są odpowiednio momentem napędowym i momentem oporowym.
  • ωm i ωu są odpowiednio prędkością kątową wału napędowego i wału napędzanego.

Moc napędową wyraża się zazwyczaj jako:

Gdzie nm jest liczbą obrotów wału napędowego wyrażoną w [obr/min] , a 9,55 jest wynikiem przekształcenia radianów na sekundę w obroty na minutę.

Parametrem charakterystycznym przekładni jest przełożenie kinematyczne (τ) wyrażane stosunkiem prędkości kątowej wału napędowego do prędkości wału napędzanego: