Pobierz

3. Dane techniczne

3.1 Dobór kół

Elementy przekładni z technopolimeru można sparować zarówno z kołami technopolimerowymi jak i metalowymi. W przypadku sprzęgania z kołami metalowymi. wyższe przewodnictwo cieplne metalu pozwala na szybsze odprowadzanie ciepła wytwarzanego podczas pracy. W przypadku sprzęgania metal-technopolimer najlepszym zestawieniem jest metalowy zębnik i koło zębate z technopolimeru, gdyż zużycie koła zębatego z technopolimeru będzie wtedy mniejsze.

3.2 Odległość zerowa osi

Odległość zerowa osi (I) to odległość między osiami wałów, na których zamontowane są koła zębate, wynika ona z następującego wzoru:

gdzie d1 i d2 są średnicami podziałowymi kół zębatych

W celu uzyskania optymalnego zazębienia pomiędzy dwoma kołami konieczne jest uzyskanie dodatniego luzu pomiędzy osiami wałów: efektywna odległość między dwoma środkami wałów, na których są zamontowane koła zębate, jest nieco dłuższa niż odległość zerowa (l).

Zazębienie bez luzu lub z ujemnym luzem, zwiększyłoby tarcie między zębami, podwyższając tym samym temperaturę pracy oraz zmniejszając trwałość koła. Aby uniknąć tych problemów dla elementów przekładni Elesa+Ganter zaleca się stosowanie następujących tolerancji:

  • (+0.03 +0.1) dla modułów 0.5 – 1.0 – 1.5
  • (+0.08 +0.3) dla większych modułów

3.3 Smarowanie

Jedną z głównych zalet przekładni z technopolimeru jest możliwość zastosowania ich bez konieczności zanurzania w oleju, dzięki naturalnej właściwości polimerów. W miarę możliwości zaleca się jednak stosowanie smaru, aby zmniejszyć tarcie i zużycie, zwiększając żywotność produktu. W przypadku kół zębatych Elesa + Ganter zaleca się stosowanie smaru stałego na bazie mydła litowego i oleju syntetycznego.

Przy stałych warunkach pracy, prędkości obrotowej i momencie obrotowym, stosowanie smarów znacznie zwiększa żywotność przekładni w porównaniu z ich pracą w warunkach suchych .

3.4 Obróbka mechaniczna

Aby zapewnić prawidłową pracę przekładni z technopolimeru, obróbkę mechaniczną otworu należy wykonywać, umieszczając zaciski na zębach, jak pokazano na rysunku 3. Średnicę zacisków należy dopasować do średnicy wierzchołków koła zębatego.

3.5 Materiały

Koła zębate i listwy zębate Elesa+Ganter są wykonane z technopolimeru na bazie poliamidu wzmocnionego włóknami szklanymi. Głównymi właściwościami mechanicznymi tego rodzaju materiału są:

  • wysoka odporność na skręcanie i wysoka wytrzymałość na rozciąganie (około trzy razy więklsza niż żywicy acetalowej);
  • dobra odporność na wysokie temperatury;
  • niski współczynnik tarcia, zwłaszcza w porównaniu ze stalą. W związku z tym przekładnie z technopolimeru mogą być stosowane w miejscach, gdzie smarowanie jest zabronione;
  • niższa masa przekładni względem wykonanej z metalowych kół zębatych;
  • Długotrwała stabilność wymiarowa, wysoka odporność na zużycie, czynniki chemiczne i drgania.