5. Wybór właściwego koła
Żaden produkt używany w warunkach do których nie został przeznaczony nie spełni wymagań użytkownika, a nawet może spowodować zniszczenie mienia lub zagrożenie zdrowia. Oto kilka przykładów, gdy zestawy kołowe i koła są używane niewłaściwie:
- Używanie koła niedostosowanego do podłoża zniszczy jego wieniec i podłogę
- wybór stałej obudowy do warunków, gdzie liczy się manewrowość utrudni w dużym stopniu operowanie sprzętem;
- Stosowanie obciążeń przekraczających dopuszczalne normy doprowadzi do awarii koła i przedwczesnego zepsucia.
Dlatego też konieczna jest analiza techniczna warunków pracy. Po ocenie technicznej produktu powinno się wybrać najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Celem wykonania analizy technicznej sprzętu ruchomego jest zdefiniowanie warunków pracy i czynników zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na pracę.
W celu dobrania odpowiedniego koła powinny zostać przeanalizowane następujące czynniki:
- Rodzaj i właściwości podłoża (5.1)
- Środowisko (5.2)
- Rozmiar i typ ładunku (5.3)
- Prędkość i rodzaj ruchu (5.4)
- Manewrowość (5.5)
- Wykresy (5.6)
Proces wyboru odpowiedniego koła można podzielić na trzy etapy: Etap pierwszy: identyfikacja odpowiedniego koła na podstawie podłoża i środowiska pracy; Etap drugi: obliczenie obciążalności dynamicznej, obciążenia statycznego oraz oporu tocznego wymaganego dla konkretnej aplikacji i wyznaczenie dzięki tym wartościom średnicy koła; Etap trzeci: identyfikacja właściwego wieńca i sprawdzenie obciążenia dynamicznego zestawu kołowego (koło + obudowa). Jeśli powyższe obliczenia dają różne wyniki w stosunku do tego samego koła i/lub zestawu kołowego, ostateczny wybór powinien być dokonany na bazie najbardziej ostrożnej kalkulacji.
Obciążenie statyczne [N]
Obciążenie statyczne to maksymalne obciążenie stacjonarne (w bezruchu), jakie może wytrzymać koło bez jakichkolwiek stałych deformacji obniżających jego wydajność. Koło zamocowane na rzadko używanym sprzęcie i zazwyczaj pozostające w tej samej pozycji, jest traktowane jako obiekt podlegający obciążeniu statycznemu.
Obciążenie dynamiczne
Wielkość obciążenia dynamicznego koła jest definiowana jako wartość (wyrażona w N) obciążenia maksymalnego przenoszonego przez koło zgodnie z ISO 22883:2004 i UNI EN 12532:2001, tak więc dla kół przemysłowych wymagane są badania w następujących warunkach:
- prędkość stała 1.1 m/s (4 km/h)
- pokonanie 500 przeszkód i 15.000 obrotów średnicy;
- przeszkody o szerokości 100 mm i 5% średnicy dla kół z elastycznym wieńcem (twardość do 90 wg. skali Shore’a A) oraz 2,5% średnicy kół ze sztywnym wieńcem (twardość większa niż 90 wg. skali Shore’a A);
- temperatura 20ºC (tolerancja +/- 10ºC);
- praca przerywana (3 minuty pracy i 1 minuta bezruchu);
- podłoże gładkie, twarde i poziome.
Obciążalność toczna
Obciążalność toczna to wartość (wyrażona w N) maksymalnego obciążenia przenoszonego przez każde pojedyncze koło przy stałej prędkości 4 km/h i sile pociągowej równej 50 N (z wyłączeniem startu). Wartość ta jest wyznaczana przez zastosowanie do 4-kołowego wózka siły pociągowej o wartości 200N i ustalenie maksymalnego przeniesionego obciążenia (w normalnych warunkach pracy). Zastosowana siła pociągowa równa 200N jest zgodna z międzynarodowymi standardami pracy do transportu wewnętrznego i jest ona postrzegana jako granica ludzkiej siły stosowanej przez dłuższy czas.
-
Generals
-
1. Tworzywa
- 1.1 Wytrzymałość mechaniczna
- 1.2 Wytrzymałość termiczna
- 1.3 Twardość i wytrzymałość powierzchni
- 1.4 Odporność na czynniki chemiczne
- 1.5 Odporność na czynniki atmosferyczne i promieniowanie uv
- 1.6 Wytrzymałość ogniowa
- 1.7 Właściwości elektryczne
- 1.8 Wykończenie powierzchni i możliwość czyszczenia
- 1.9 Zgodność z międzynarodowymi standardami
- 1.10 Kompetencje działu technicznego elesa+ganter
- 2. Materiały metalowe
- 3. Inne materiały
- 4. Tolerancje maszynowe
- 5. Rękojeści stałe
- 6. Sposób postępowania podczas montażu elementów wykonanych z tworzyw sztucznych
- 7. Wykonania specjalne
- 8. Kolory
- 9. Dane dotyczące testów
-
10. Tabele danych technicznych
- 10.1 Tabele przeliczeniowe
- 10.2 Otwory i czopy kwadratowe din 79
- 10.3 Rowki wpustowe DIN 6885
- 10.4 Otwory poprzeczne GN 110 i GN 110.1
- 10.5 Gwinty metryczne wg DIN 13 ISO
- 10.6 GWiNT DIN 228 cylindryczny GaS-BSP
- 10.7 Parametry wytrzymałościowe wg DIN EN ISO 898-1 | DIN EN 20898-2
- 10.8 DIN ISO 286 ISO-Tolerancje podstawowe
- 10.9 Klasyfikacja stopnia ochrony IP
- 10.10.1 PFB | PRB Zabezpieczanie gwintu przez skasowanie luzu cząstkową powłoką z poliamidu /całkowitą powłoką z poliamidu
- 10.10.2 MVK (mikrokapsułkowanie) zabezpieczenie gwintu czerwoną substancją klejącą .
- 10.11 Charakterystyka stali nierdzewnych
- 10.12 Obróbka powierzchni
- 10.13 Właściwości stali węglowej, stopu cynku, aluminium i mosiądzu
- 10.14.1 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.14.2 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.14.3 Właściwości duroplastu, elastomeru, technopolimeru i gumy
- 10.15 Nośność uchwytów
- 10.16 Nośność zawiasów metalowych
- 10.17 Wytrzymałość trzpieni ustalających
- 10.18 Zestawy montażowe GN 965 i GN 968
- 11. Wibroizolatory
-
1. Tworzywa
- Konstrukcja higieniczna (HYGIENIC DESIGN)
- Elementy napędowe
- Pokrętła zaciskowe
- Elementy sterujące
- Wskaźniki
- Elementy ustalające
- Przeguby
- Elementy przekładni
- Stopy wahliwe
- Zawiasy
- Zamki
- Dociskacze, napinacze, zapięcia
- Elementy układów hydraulicznych
- Łączniki do profili rurowych
- Koła i zestawy kołowe
- Magnesy
- Elementy przenośników
- Prowadnice liniowe
- Wibroizolatory
- Przyssawki próżniowe i akcesoria
- Sprężyny elastomerowe