Pobierz

2. ELEMENTY PRZEKŁADNI

Aby umożliwić przeniesienie napędu (jak widać w poprzednim paragrafie) wymagane są specjalne elementy mechaniczne. Przekładnia to mechanizm używany do przeniesienia ruchu obrotowego i/lub momentu obrotowego z jednego obiektu na drugi. Składa się z dwóch lub więcej kół zębatych, które mogą być tej samej lub różnej wielkości. Jedno z dwóch kół przenosi ruch (koło napędzające), a drugi go otrzymuje (koło napędzane). Koło napędzane obraca się w kierunku przeciwnym do ruchu koła napędzającego. Mniejsze koło nazywane jest najczęściej zębnikiem, a większe po prostu kołem zębatym.

Istnieją różne rodzaje kół zębatych, do najbardziej popularnych należą: walcowe, stożkowe, śrubowe, listwy i wałki zębate, czy koła zębate płaskie (koła koronowe). Każdy z wymienionych rodzajów kół pozwala na przeniesienie napędu pomiędzy odmiennie rozmieszczonymi osiami.