GN 1420 Teleskopowe prowadnice liniowe o pełnym wysuwie, obciążalność do 1290 N


  • RoHS

Karta produktu

Specyfikacja

Typ

Typ E:z gumowym ogranicznikiem, mechanizm blokujący z tyłu

Nr identyfikacyjny

Nr 2: mocowanie poprzez otwory pod śruby z łbem stożkowym
Szyny
Stal, ocynkowana, pasywacja niebieska ZB
Łożyskowanie
Łożysko toczne, stal hartowana
Koszyk
stal ocynkowana
Gumowy ogranicznik
Tworzywo/elastomer
Temperatura pracy -20 °C do 100 °C

Informacje

Teleskopowe prowadnice liniowe GN 1420 są rekomendowane do montażu w parach szynami ku sobie. Skok prowadnicy wynosi ≈ 100 % jej nominalnej długości l1 (pełen wysuw). W wersji E, gumowe ograniczniki amortyzują uderzenie w obu skrajnych położeniach oraz specjalny mechanizm przytrzymuje prowadnicę w końcowej tylnej pozycji. Ta funkcjonalność jest zauważalna poprzez lekki opór przy zamykaniu i otwieraniu. Jeżeli w osi wysuwu prowadnic będą działać większe siły statyczne lub dynamiczne muszą być one absorbowane przez ograniczniki zewnętrzne.
Teleskopowe prowadnice są dostarczane w parach. Instalacja każdej z prowadnic może być wykonana dowolnie, po lewej lub prawej stronie szuflady. Wszystkie otwory montażowe są łatwo dostępne, częściowo poprzez otwory pomocnicze. Na rysunkach przedstawiono jedynie otwory montażowe, w rzeczywistości mogą pojawić się dodatkowe otwory wynikające z procesu produkcyjnego.

Na życzenie

  • inne długości i rozstawy otworów mocujących
  • inne sposoby montażu
  • z zamkiem zatrzaskowym, częściowo z systemem rozłączania szyn (w pozycji tylnej, przedniej lub tylnej-przedniej)
  • z zamkiem zatrzaskowym, częściowo z systemem rozłączania szyn (w pozycji tylnej, przedniej lub tylnej-przedniej)
  • inne wykończenia powierzchni
  • ze wspornikiem mocującym

Otwory montażowe

Otwory montażowe - zewnętrzna szyna

l1a3a4a5a6
300192224--
350192224--
400224256--
450288320--
500320352--
550352384--
600416448--
700448480--
800384416672704
900416448768800
1000480512864896
120057660810561088

Otwory montażowe - wewnętrzna szyna

l1i2i3i4i5i6
300150280---
350175330---
400200380---
450225430---
500250480---
550275530---
600300580---
700350680---
800271522.5774--
900305589874--
1000258497735.5974-
12002514827129431174

Śruby mocujące

W celu poprawnego przeniesienia nominalnego obciążenia FS na elementy konstrukcyjne, wszystkie otwory montażowe pod śruby z łbem stożkowym w zewnętrznej oraz wewnętrznej szynie muszą zostać wykorzystane. Niezastosowanie się do powyższego zalecenia powoduje zmniejszenie wyszczególnionych w tabeli obciążeń. Do mocowania prowadnic mogą być wykorzystane następujące śruby:
Rodzaj – normaSzyna zewnętrznaSzyna wewnętrzna
Śruba z łbem stożkowym, Phillips | DIN 965M 5M 4
Śruba z łbem stożkowym, Phillips | DIN 7997Rozmiar 5Rozmiar 4 / 4.5

Uwagi ogólne

Informacje

Teleskopowe prowadnice liniowe oferują płynną i cichą pracę, bez tarcia pomiędzy elementami. Posiadają szerokie spektrum zastosowań w różnych branżach. Stosuje się je zarówno w prostych aplikacjach szufladowych, jak i w wysoko specjalizowanych układach maszyn, urządzeń lub oprzyrządowaniu. Teleskopowe prowadnice liniowe posiadają wiele zalet, będąc jednocześnie bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. Do przykładowych zastosowań można zaliczyć: osłony oraz drzwi przesuwne, wysuwane klawiatury i komputery, półki regałowe, moduły na baterie, oraz inne podzespoły w urządzeniach.
Teleskopowe prowadnice liniowe mogą być wzbogacone o dodatkowe opcje. Część z nich jest dostępna z blokadą w jednej lub dwóch skrajnych pozycjach. Konkretne wykonanie jest opisane w oznaczeniu produktu.

Konstrukcja

Teleskopowe prowadnice liniowe składają się z szyny zewnętrznej i wewnętrznej. W zależności od wykonania, mogą również posiadać jedną lub dwie szyny pośrednie. Specjalnie wyprofilowane szyny łączy kulkowe łożysko liniowe. Koszyk łożyskowy utrzymuje kulki łożyska w odpowiednim położeniu.
Szyny są mocowane poprzez otwory pod śruby z łbem stożkowym lub gładkie otwory przelotowe. Inne opcje montażu jak np. gwintowane trzpienie lub wsporniki mocujące są dostępne jako wykonania na życzenie.
W zależności od długości wysuwu, prowadnice teleskopowe można podzielić na trzy kategorie: częściowy wysuw, pełen wysuw, powiększony wysuw. Wspomniane kategorie określa się poprzez stosunek rzeczywistego skoku l2 do nominalnej długości prowadnicy l1.
Rodzaj wysuwuSchemat wysuwu
Częściowy wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 75 %
Pełen wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 100 %
Powiększony wysuw: l1 = 100 % -> l2 = min. 150 %
Wszystkie prowadnice posiadają w swojej przedniej i tylnej części wewnętrzne ograniczniki zakresu ruchu. Ograniczniki zapobiegają przypadkowemu rozłączeniu szyn. W zależności od ograniczonej przestrzeni oraz wymaganej sztywności, ograniczniki zostały zaprojektowane jako metalowe lub z opcją dodatkowego elementu wykonanego z tworzywa/gumy, który ma za zadanie wytłumić zbyt duże uderzenia prowadnicy w skrajnej pozycji.
Teleskopowe prowadnice liniowe mogą być dostarczone w wielu wykonaniach, rozszerzających ich funkcjonalność. Są to między innymi: funkcja blokowania i rozdzielania jak również samoczynnego domykania. W zależności od rodzaju prowadnicy teleskopowej są one dostępne dla tylnej lub przedniej pozycji krańcowej lub w ich kombinacji. Dodatkowo istnieje możliwość zmodyfikowania opcji montażu szyn do indywidualnych potrzeb klienta.

Prowadnice teleskopowe o pełnym wysuwie, w tylnej pozycji końcowej

Prowadnice teleskopowe o pełnym wysuwie, w przedniej pozycji końcowej

Typy prowadnic teleskopowych

StandardRodzaj wysuwuObciążalnośćDługośćMateriałMocowanie--
Wysuw częściowy Tna parę prowadnic dla 10000 cyklibazowaStal STOtwory przelotowe gładkieOtwory pod śruby z łbem stożkowymSzyna zewnętrzna, otwory gładkie / Szyna wewnętrzna,
Pełen wysuw Vw Nw mmStal nierdzewna NI(Id. nr 1)(Id.nr 2)otwory pod śruby z łbem stożkowym (Id.nr 3)
GN 1400T280300 - 500STx--
GN 1404T780300 - 700ST--x
GN 1410V510250 - 800STx--
GN 1412V430300 - 700STx--
GN 1422V1290300 - 1200ST-x-
GN 1424V1290300 - 800ST-x-
GN 1426V750350 - 700ST-x-
GN 1430V1380500 - 800ST-x-
GN 1432V2120400 - 1200ST-x-
GN 1440 | Typ BV2300400 - 800STx--
GN 1440 | Typ MV3100300 - 1500STx--
GN 1440 | Typ KV3100300 - 1500STx--
GN 1440 | Typ QV3100300 - 1500STx--
GN 1450V510300 - 600NIx--
GN 1460V1290250 - 800NI-x-

Prowadnice teleskopowe - dostępne akcesoria

StandardWłaściwości akcesoriów
bez ogranicznikaZ gumowym ogranicznikiemMechanizm blokujący tyłMechanizm blokujący tył,Zamek tyłZamek przódZamek tył-przódSamodomykacz z- lub bez- amortyzatoraWysuw w obu kierunkach
Gumowy ogranicznikprzód-tyłTyp Eopcja rozłączenia szyn, Typ FTyp MTyp KTyp Q
GN 1400x--------
GN 1404-xx------
GN 1410-x-x-----
GN 1412-x-x---x-
GN 1422-xx------
GN 1424-x-----x-
GN 1426-x-----x-
GN 1430-x------x
GN 1432-xx------
GN 1440 | Typ B-x-----x-
GN 1440 | Typ M-x--x----
GN 1440 | Typ K-x---x---
GN 1440 | Typ Q-x----x--
GN 1450-x-x-----
GN 1460-x-x-----

Wskazówki montażowe

Ogólne informacje na temat montażu

W celu uzyskania pełnej funkcjonalności prowadnic teleskopowych istnieje konieczność stosowania się do poniższych wytycznych. Sugeruje się, aby informacje te zostały wzięte pod uwagę już na etapie projektowania. Takie postępowanie zapewni płynną pracę, małe zużycie, cichobieżność oraz długi okres użytkowania z zachowaniem pełnej funkcjonalności.
  • Prowadnice teleskopowe są przeważnie instalowane w parach, tak aby: płaszczyzny montażu szyn pozostawały w pionie, osie obu prowadnic znajdowały się w jednej płaszczyźnie, zachowując równoległość. Ponadto, należy zwrócić uwagę na odpowiednią sztywność mocowanego elementu do prowadnic tak, aby zminimalizować geometryczne odchyłki wynikające z elastyczności konstrukcji.
  • Otwory montażowe powinny być wykonane w taki sposób, aby wykluczyć skręcenie lub wypaczenie szyn prowadnicy podczas montażu. Dodatkowo szyny prowadnic powinny być odpowiednio spozycjonowane podczas montażu tak, aby końcowa pozycja wysuwu pokrywała się jednocześnie z obiema skrajnymi pozycjami prowadnic teleskopowych. Dzięki temu siły działające na ograniczniki i systemy blokujące będą rozkładać się równomiernie.
  • Szerokość przestrzeni potrzebnych do montażu prowadnic powinna być zaprojektowana w tolerancji +0,2 / +0,5 mm. Takie spasowanie spowoduje minimalne napięcie szyn w kierunku środka wysuwu, co wpłynie pozytywnie na parametry pracy oraz na żywotność prowadnic.
  • Przed montażem wewnętrzne szyny powinny zostać wysunięte i wsunięte, tak aby koszyki z kulkami łożyskowymi osiągnęły swoje optymalne położenie. Montaż powinien przebiegać w temperaturze pokojowej.
  • Po montażu prowadnic należy sprawdzić płynność ich pracy w całym zakresie wysuwu. Jeżeli występują jakieś nieprawidłowości, jak zacinanie się prowadnic, czy wypaczenie należy ustalić przyczyny i je usunąć poprzez odpowiednie działania.

Otwory i śruby mocujące

Należy wykorzystać wszystkie otwory przewidziane do montażu prowadnic teleskopowych. Dzięki temu mamy pewność, że siły wynikające z maksymalnego obciążenia Fs (obciążenie nominalne) zostaną bezpiecznie przeniesione na konstrukcję. Niezastosowanie się do tego zalecenia powoduje zmniejszenie wyszczególnionych w tabeli obciążeń.
Zewnętrzne i wewnętrzne szyny prowadnic oprócz otworów montażowych posiadają dodatkowe otwory pomocnicze. Rysunki w karcie katalogowej oraz pliki CAD dostępne do pobrania nie posiadają otworów pomocniczych, ponieważ mogłoby to prowadzić do błędów podczas projektowania połącznia. Wspomniane otwory są konieczne do mocowania dodatkowych akcesoriów, takich jak samodomykacze.
Niektóre wykonania prowadnic posiadają otwory montażowe na różne średnice śrub. Również w tym wypadku wszystkie punkty montażu powinny zostać wykorzystane. Otwory pomocnicze, które będą przydatne do wykorzystania wszystkich otworów montażowych są naniesione jedynie w plikach CAD, nie znajdują się one na rysunkach w kartach katalogowych.
Typy śrub dedykowanych do montażu są podane w karcie katalogowej. Zaleca się stosowanie śrub o klasie wytrzymałości 8.8 i dokręcanie ich dedykowanym momentem siły.

Pozycje montażu

Teleskopowe prowadnice liniowe dedykowane są do montażu w parach zorientowanych poziomo, szynami ku sobie. Montaż w parach zapewnia najwyższą możliwą sztywność, minimum przestrzeni wymaganej do montażu oraz maksymalną wytrzymałość (obciążenie nominalne). W poniższych przykładach orientacji prowadnic, parametry pracy osiągają swoje optimum, a ich zużywanie się jest ograniczone do minimum.
Montaż prowadnic na płaszczyznach poziomych jest możliwy przy zachowaniu dodatkowych wytycznych. Maksymalne obciążenie w tym wypadku wynosi 20%÷25% wyspecyfikowanego obciążenia nominalnego. Orientacja pozioma skutkuje większym ugięciem części wysuwanej, przez co koszyk łożyskowy może rysować śruby mocujące. W przypadku podejrzenia wystąpienia takiej sytuacji, należy wcześniej przetestować funkcjonalność układu pod obciążeniem.
Montaż prowadnic na płaszczyźnie poziomej nie jest zalecany, ponieważ wpływa on na zwiększenie poślizgu koszyka łożyskowego. Po wykonaniu kilku cykli może dojść do przemieszczenia się koszyka ze swojego poprawnego położenia. Oznacza to, że w niektórych przypadkach skrajne pozycje prowadnic teleskopowych mogą być osiągnięte jedynie przy zastosowaniu zwiększonej siły.
Poniżej przedstawiono: zalecane, akceptowalne i niezalecane przykłady możliwych orientacji (w odniesieniu do przekroju poprzecznego) teleskopowych prowadnic liniowych.
pionowa, po obu stronach, zalecana
pionowa przesunięta, po obu stronach, akceptowalnapionowa skośna, po obu stronach, akceptowalna
pionowa, po jednej stronie, niezalecanapozioma, po obu stronach, niezalecana

Dane techniczne

Prędkość przesuwu

W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz długiego okresu użytkowania wszystkie komponenty prowadnic teleskopowych potrzebne do ich produkcji są tolerowane.
W związku z tym, że skok prowadnicy wynika ze współpracy jej pojedynczych elementów należy pamiętać, że jego długość będzie sumą tolerancji poszczególnych części. Dodatkowo przy zastosowaniu ograniczników gumowych należy wziąć pod uwagę deformację gumy. W związku z powyższym skutkuje to proporcjonalnie dużą tolerancją, która została przedstawiona w karcie katalogowej i powinna być wzięta pod uwagę przy projektowaniu danej aplikacji.

Prędkość pracy

Dopuszczalna prędkość wysunięcia oraz wsunięcia prowadnic teleskopowych wynosi maksymalnie 0,3 m/s. W końcowych fazach ruchu powinna być ona zredukowana poniżej 0,15 m/s, tak aby ograniczniki, ograniczniki z gumy, samodomykacze z amortyzatorem, itp., nie były wystawione na nadmierne obciążenie udarowe.

Materiał prowadnic, powierzchnia i odporność na korozje

Prowadnice teleskopowe Elesa+Ganter są wykonane z wysokojakościowej blachy stalowej lub nierdzewnej.
Prowadnice teleskopowe wykonane ze stali nierdzewnej posiadają w większości walcowane wykończenie powierzchni.
Stalowe prowadnice teleskopowe są częściowo wykonane z prefabrykowanej taśmy stalowej, a następnie ocynkowane z pasywacją niebieską o grubości 5÷7 μm. Testy antykorozyjne wykazały co najmniej 72 godzinną odporność na pierwsze oznaki białej korozji przy natrysku słoną wodą.
W celu osiągnięcia wyższej odporności na korozję może być zastosowane inne zabezpieczenie powierzchni. Na życzenie, dostępne są dwa procesy:
  • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 μm, pasywacja czarna, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 120 godzin przy natrysku słoną wodą.
  • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 μm, pasywacja, elektrolitycznie wykonana powłoka o grubości izolacji 8÷12 μm, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 96 godzin oraz 500 godzin na oznaki czerwonej korozji - przy natrysku słoną wodą.
Wszystkie materiały oraz substancje wykorzystane do udoskonalenia powierzchni są zgodne z normą RoHS.

Smarownie oraz czynności serwisowe

Teleskopowe prowadnice liniowe są wstępnie nasmarowane wysokojakościowym, opartym na oleju mineralnym i wolnym od ołowiu smarem łożyskowym.
Dla prowadnic wykonanych ze stali nierdzewnej zastosowano specjalny smar spełniający normy FDA o właściwościach bezwonnych i bezsmakowych. Substancja smarująca jest zgodna z klasą H1, która pozwala na stosowanie w strefach, w których może wystąpić incydentalny kontakt z żywnością. Całkowite zabezpieczenie przed kontaktem ze smarem można uzyskać poprzez odpowiednie umiejscowienie prowadnic lub stosowanie osłon.
Powtórne smarowanie w normalnych warunkach pracy nie jest wymagane, ponieważ koszyk łożyskowy nieustannie wypycha podczas przesuwu małe ilości zanieczyszczeń zgromadzonych w szynach. W aplikacjach, gdzie występuje duże zabrudzenie, szyny powinny być czyszczone, co jakiś czas czystą tkaniną, a następnie ponownie nasmarowane. Do prowadnic stalowych sugeruje się stosowanie smarów takich, jak np.: Shell Alvania EP 1 i Klüberplex BE 31-222.

Poślizg koszyka łożyskowego

W przypadku szybkich zmian kierunku i dużych przyspieszeń może wystąpić poślizg koszyka łożyskowego (szczególnie przy długich koszykach). W takich przypadkach koszyk nie porusza się synchronicznie, tj. z połową prędkości pośredniej i wewnętrznej szyny, gdyż stopniowo traci swoją właściwą pozycję, ze względu na poślizg. Jeśli to możliwe, wózkowi powinien zostać zapewniony powrót do końca zakresu jego skoku, co spowoduje powrót koszyka do właściwej pozycji.

Temperatura pracy

Temperatura pracy dla teleskopowych prowadnic liniowych zawiera się pomiędzy -20 °C a 100 °C i jest ograniczona jedynie elementami prowadnicy wykonanymi z tworzywa/gumy. W zależności od miejsca zastosowania i cech danej aplikacji, jeżeli temperatura pracy jest bliska skrajnej, sugeruje się sprawdzenie poprawności funkcjonowania prowadnic teleskopowych.

Ugięcie

Teleskopowe prowadnice cechują się sprężystym ugięciem pod wpływem obciążenia w pozycji wysuniętej. Ugięcie jest najbardziej zauważalne na końcu wewnętrznej szyny. Generalna zasada mówi, że stopień ugięcia nie może być większy niż 4,25% długości nominalnej prowadnicy. Maksymalne obciążenia podane dla wszystkich prowadnic stosują się do tej reguły.
Przykład doboru:
Prowadnica teleskopowa o nominalnej długości l1 = 500 mm jest wysuwana do pozycji skrajnej i obciążona maksymalną siłą podczas całego zakresu ruchu. Ugięcie w końcowym punkcie prowadnicy może wynieść maksymalnie 21,25 mm.

Prędkość przesuwu

W celu zapewnienia wysokiej jakości oraz długiego okresu użytkowania wszystkie komponenty prowadnic teleskopowych potrzebne do ich produkcji są tolerowane.
W związku z tym, że skok prowadnicy wynika ze współpracy jej pojedynczych elementów należy pamiętać, że jego długość będzie sumą tolerancji poszczególnych części. Dodatkowo przy zastosowaniu ograniczników gumowych należy wziąć pod uwagę deformację gumy. W związku z powyższym skutkuje to proporcjonalnie dużą tolerancją, która została przedstawiona w karcie katalogowej i powinna być wzięta pod uwagę przy projektowaniu danej aplikacji.

Prędkość pracy

Dopuszczalna prędkość wysunięcia oraz wsunięcia prowadnic teleskopowych wynosi maksymalnie 0,3 m/s. W końcowych fazach ruchu powinna być ona zredukowana poniżej 0,15 m/s, tak aby ograniczniki, ograniczniki z gumy, samodomykacze z amortyzatorem, itp., nie były wystawione na nadmierne obciążenie udarowe.

Materiał prowadnic, powierzchnia i odporność na korozje

Prowadnice teleskopowe Elesa+Ganter są wykonane z wysokojakościowej blachy stalowej lub nierdzewnej.
Prowadnice teleskopowe wykonane ze stali nierdzewnej posiadają w większości walcowane wykończenie powierzchni.
Stalowe prowadnice teleskopowe są częściowo wykonane z prefabrykowanej taśmy stalowej, a następnie ocynkowane z pasywacją niebieską o grubości 5÷7 μm. Testy antykorozyjne wykazały co najmniej 72 godzinną odporność na pierwsze oznaki białej korozji przy natrysku słoną wodą.
W celu osiągnięcia wyższej odporności na korozję może być zastosowane inne zabezpieczenie powierzchni. Na życzenie, dostępne są dwa procesy:
  • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 μm, pasywacja czarna, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 120 godzin przy natrysku słoną wodą.
  • Cynkowanie galwaniczne 5÷7 μm, pasywacja, elektrolitycznie wykonana powłoka o grubości izolacji 8÷12 μm, odporność na oznaki białej korozji co najmniej na poziomie 96 godzin oraz 500 godzin na oznaki czerwonej korozji - przy natrysku słoną wodą.
Wszystkie materiały oraz substancje wykorzystane do udoskonalenia powierzchni są zgodne z normą RoHS.

Poślizg koszyka łożyskowego

W przypadku szybkich zmian kierunku i dużych przyspieszeń może wystąpić poślizg koszyka łożyskowego (szczególnie przy długich koszykach). W takich przypadkach koszyk nie porusza się synchronicznie, tj. z połową prędkości pośredniej i wewnętrznej szyny, gdyż stopniowo traci swoją właściwą pozycję, ze względu na poślizg. Jeśli to możliwe, wózkowi powinien zostać zapewniony powrót do końca zakresu jego skoku, co spowoduje powrót koszyka do właściwej pozycji.

Temperatura pracy

Temperatura pracy dla teleskopowych prowadnic liniowych zawiera się pomiędzy -20 °C a 100 °C i jest ograniczona jedynie elementami prowadnicy wykonanymi z tworzywa/gumy. W zależności od miejsca zastosowania i cech danej aplikacji, jeżeli temperatura pracy jest bliska skrajnej, sugeruje się sprawdzenie poprawności funkcjonowania prowadnic teleskopowych.

Dodatkowe akcesoria

Informacje

Prowadnice teleskopowe mogą być dostarczone z różnego rodzaju dodatkowymi akcesoriami. Mogą być montowane w jednej, bądź dwóch skrajnych pozycjach i są definiowane konkretnym oznaczeniem produktu.
Poniżej przedstawiono przykłady dostępnych dodatkowych akcesoriów i ich cechy charakterystyczne. Komponenty oraz mechanizmy zastosowane w akcesoriach zostały dostosowane do dostępnej przestrzeni montażu oraz przekroju poprzecznego konkretnych prowadnic. Różnią się między sobą konstrukcją w zależności od rodzaju prowadnicy. Pomimo różnic konstrukcyjnych, funkcjonalność danych akcesoriów jest porównywalna, a czasami nawet identyczna.

Ograniczniki gumowe

Ograniczniki gumowe są stosowane prawie we wszystkich rodzajach prowadnic teleskopowych w celu wytłumienia uderzenia szyny w skrajnych pozycjach. Ta funkcjonalność zmniejsza hałas i wpływa na zwiększenie żywotności. Ograniczniki zamocowane do szyn są częściowo niewidoczne, a ich współpraca jest uzależniona od kształtu, rodzaju materiału oraz jego twardości.
W przypadku wystąpienia większego statycznego lub dynamicznego obciążenia działającego w kierunku wysuwu, powinno być ono zaabsorbowane przez zewnętrzne elementy ograniczające.

Mechanizmy blokujące

Funkcja mechanizmu blokującego polega na zauważalnym zwiększeniu oporu jaki należy pokonać w celu wysunięcia prowadnicy teleskopowej ze swojej początkowej lub końcowej pozycji. Mechanizm blokujący zainstalowany na końcu prowadnicy pełni najczęściej funkcję podobną do ogranicznika gumowego, będąc tym samym rozwiązaniem kompleksowym.
Praca mechanizmu blokującego oparta jest na tarciu pomiędzy dwoma elementami, przez co nie można jej porównać do zamka zatrzaskowego.

Zamki

W odróżnieniu od mechanizmów blokujących, których praca jest oparta na tarciu w skrajnych pozycjach prowadnicy, zamki zatrzaskowe stosowane są wszędzie tam, gdzie prowadnice teleskopowe muszą być zabezpieczone przed samoczynnym wysunięciem lub wsunięciem, np. w przypadku, gdy prowadnice są pochylone.
Element zatrzaskowy znajdujący się w wewnętrznej szynie powoduje automatyczne unieruchomienie przesuwu w momencie, w którym osiągnie on położenie blokady. Wciśnięcie dźwigni zwalniającej odbezpiecza zamek, umożliwiając ponowny ruch prowadnicy.
W przypadku występowania większych obciążeń w kierunku wysuwu muszą być one przenoszone przez zewnętrzne elementy blokujące.

Samodomykacz

Prowadnice teleskopowe mogą posiadać zintegrowane samodomykacze, które podnoszą wygodę użytkowania przy wsuwaniu.
Prowadnice przedstawione na rysunku posiadają mechanizm samodomykający, który powoduje trzymanie oraz dociąganie szyny w ostatnich 22 mm skoku siłą 30 N dla jednej pary szyn. Do ponownego otwarcia konieczne jest pokonanie siły trzymania samodomykacza
Konstrukcja mechanizmu samodomykającego jest zaprojektowana w taki sposób, aby rozłączał się w przypadku szarpania lub zbyt szybkiego zamykania/otwierania, co zabezpiecza go przed uszkodzeniem. W kolejnym cyklu mechanizm ponownie zamyka się automatycznie, zapewniając ciągłość działania.

Samodomykacz z amortyzatorem

Funkcja samodomykania w połączeniu z amortyzacją jest potocznie określana “miękkim domykaniem”. Mechanizm posiada dwie główne funkcjonalności, które łącznie oferują najlepsze możliwe do uzyskania właściwości użytkowe przy wsuwaniu.
Prowadnice przedstawione na rysunku posiadają mechanizm samodomykający, który powoduje trzymanie oraz dociąganie szyny w ostatnich 40 mm skoku, siłą 35 N dla jednej pary szyn. Dodatkowy system amortyzujący powoduje zmniejszenie prędkości zamykania, co skutkuje bardzo płynnym i miękkim domknięciem. Do ponownego otwarcia konieczne jest pokonanie siły trzymania mechanizmu.
W przypadku zastosowania samodomykacza z amortyzatorem, podane obciążenia i prędkości prowadnic mogą być nieosiągalne w fazie ruchu, w której zaczynają działać oba mechanizmy.

System rozłączania szyn

Prowadnice teleskopowe z systemem rozłączania szyn umożliwiają całkowite rozdzielenie segmentów prowadnicy w obrębie pośredniej i wewnętrznej szyny. Ta funkcjonalność, nie tylko ułatwia montaż prowadnic, ale i pozwala na szybki demontaż przesuwanego modułu. Taka potrzeba może wystąpić np. podczas prac serwisowych, które muszą być wykonane za wysuwanym podzespołem
Jak przedstawiono na rysunku, prowadnica teleskopowa może być w szybki i łatwy sposób rozłączona w pozycji wysuniętej poprzez zadziałanie na płaską sprężynę, która umożliwi demontaż wewnętrznej szyny od frontu.
W celu ponownego montażu szyny koszyk łożyskowy musi zostać przesunięty do końcowej przedniej pozycji. Następnie, należy wprowadzić szynę wewnętrzną, aż do jej końcowego położenia, w którym nastąpi jej ponowne automatyczne zatrzaśnięcie.
Bezpieczne usytuowanie mechanizmów umożliwiających rozłączanie szyn zapobiega ich przypadkowemu rozłączeniu.

Wsporniki mocujące

Wsporniki mocujące na wewnętrznej szynie są dostępne na życzenie dla wybranych wariantów prowadnic, nawet dla niewielkich ilości. Wsporniki służą do łatwiejszego montażu, np. szuflad, w przypadku, gdy ich mocowanie z boku nie jest możliwe. Montaż odbywa się poprzez otwory przelotowe, umiejscowione we wsporniku.
W tym wariancie mocowania, szuflada jest pozycjonowana jedynie poprzez śruby montażowe. Dodatkowe wzmocnienie szyn poprzez mocowanie z boku nie jest możliwe. W związku z tym, konstrukcja szuflady powinna być na tyle sztywna, na ile jest to możliwe tak, aby obciążenie działające w kierunku prostopadłym, nie wywoływało odkształcenia wspornika.

Opcje montażu

Informacje

W uzupełnieniu standardowych opcji montażu takich jak: otwory przelotowe gładkie lub pod śruby z łbem stożkowym dostępne są inne warianty, które mogą być dostarczone na życzenie. Specjalny rodzaj montażu może być zrealizowany na szynie wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz jako kombinacja dwóch różnych opcji montażu w zależności od wymagań danej aplikacji. Przykładowe opcje montażu zaprezentowano na rysunkach. Możliwe jest również wykonanie mocowań typowo pod potrzeby klienta po wcześniejszym sprawdzeniu parametrów technicznych.
Teleskopowe prowadnice liniowe o pełnym wysuwie, obciążalność do 1290 N GN 1420
GN 1420
Filtruj
Oznaczenie l1 l2 +4/-4 l3 Fs obciążenie na parę prowadnic dla
10000 cykli [N]
Fs obciążenie na parę prowadnic dla
100000 cykli [N]
Waga [g]
GN 1420-300-E-2-ZB 300 320 620 940 680 1680
GN 1420-350-E-2-ZB 350 375 725 960 770 1960
GN 1420-400-E-2-ZB 400 440 840 970 730 2240
GN 1420-450-E-2-ZB 450 495 945 1100 830 2520
GN 1420-500-E-2-ZB 500 550 1050 1190 910 2830
GN 1420-550-E-2-ZB 550 600 1150 1180 900 3110
GN 1420-600-E-2-ZB 600 650 1250 1230 970 3400
GN 1420-700-E-2-ZB 700 750 1450 1290 1030 3980
GN 1420-800-E-2-ZB 800 848 1648 1210 1020 4500
GN 1420-900-E-2-ZB 900 950 1850 1050 900 5160
GN 1420-1000-E-2-ZB 1000 1050 2050 810 720 5730
GN 1420-1200-E-2-ZB 1200 1250 2450 640 570 6900