Elesa+Ganter Polska ponownie sponsorem zespołu konstruktorów WUT RACING


Piaseczno, 15 października 2015 r. -- Firma Elesa+Ganter Polska po raz kolejny podjęła się sponsorowania zespołu z Politechniki Warszawskiej WUT Racing, który startuje w zawodach „Formula SAE”. Polski zespół konstruktorów bolidu otrzymał ponad 400 szt. produktów Elesa+Ganter, które zostały wykorzystane w trzech kluczowych obszarach: układzie kierowniczym, zawieszeniu oraz w oprzyrządowaniu. Wśród udostępnionych standardowych elementów znalazły się m.in.: śruby pasowane, przeguby kulowe, przeguby widełkowe, śruby oczkowe oraz pierścienie dystansowe.

„Jako lider w branży standardowych części do maszyn bardzo często wspieramy ambitne przedsięwzięcia. W projekcie WUT Racing braliśmy już udział podczas jego inauguracji 4 lata temu. Decyzja o odnowieniu współpracy była rzeczą naturalną.” – powiedział Filip Granowski, Dyrektor ds. Sprzedaży Elesa+Ganter Polska.

WUT (Warsaw University of Technology) Racing to zespół kilkunastu Studentów pasjonatów Politechniki Warszawskiej, których łączy wspólna pasja – sport motorowy.

Formula SAE (Society of Automotive Engineers) jest serią zawodów, organizowanych przez prestiżowe stowarzyszenie inżynierów z całego świata. Główną konkurencją jest rywalizacja na torze bolidem wyścigowym w stylu Formuły 1. Konkurs ten jest największym i najbardziej profesjonalnym wydarzeniem dla wyższych uczelni technicznych w kategorii sportu motorowego w Europie. Jego ideą jest ukierunkowywanie i pomoc w budowaniu przyszłości utalentowanych jednostek i to nie tylko pod kątem technicznych (projektowanie i wykonanie bolidu), ale również w dziedzinach zarządzania, marketingu i umiejętnościach interpersonalnych.

Do serii konkursów w ramach Formula SAE wchodzi 7 zawodów odbywających się na torach wyścigowych obu Ameryk, Azji, Australii oraz Europy. Każde zawody Formuła SAE składają się z dwóch etapów, podczas których sprawdzane jest zarówno profesjonalne podejście do projektowania, jak i rzeczywiste osiągi bolidu na torze wyścigowym. Pierwszy etap zawiera konkurencje statyczne („The static events”) polegające m.in. na wystąpieniach przed komisją konkursową i przedstawieniu prezentacji o charakterze biznesowym. Część drugą tworzą konkurencje dynamiczne („The dynamic events”), odbywające się już na torze wyścigowym. W obu etapach można zdobyć maksymalnie 1000 punktów.

W części statycznej testów zadaniem zespołu jest wykazanie, że prezentowany samochód zbudowano jak najlepiej – nie liczy się tutaj szybkość samochodu, a raczej sam projekt konstrukcji oraz koszty jego budowy. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:

Prezentacja Techniczna (150 punktów).

Analiza kosztów (100 punktów).

Prezentacja biznesowa (75 punktów).

W części dynamicznej decydują zarówno zdolności kierowcy, jak i maksymalne osiągi auta. Mimo, że w tej części konkursowej liczy się przede wszystkim prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć bolid, w ostatnim czasie coraz większą rolę zaczynają odgrywać także inne czynniki. Należą do nich wydajność samochodu, czy jego wpływ na środowisko. Na sumę punktów przyznawanych w tej części zawodów składają się następujące konkurencje:

Przyspieszenie (75 punktów)

Test przyczepności bocznej (50 punktów)

Czasówka (150 punktów)

Wyścig (300 punktów)

Zużycie paliwa (100 punktów)

Specyfikacja techniczna całkowicie nowej konstrukcji:

Rama – wykonana z rur stalowych o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych.

Silnik – Kawasaki ZX-6R (2008 rok), czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy.
Pojemność 599 ccm3, stopień sprężania 13, 3:1, moc ok. 80KM, zasilanie – wtrysk paliwa.

Układ dolotowy – custom WUT Racing, drukowany 3D

Przeniesienie napędu – napęd na koła tylne łańcuchem, samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen

Zawieszenie – wielowahaczowe, półzależne, system Push – Rod, w pełni regulowane amortyzatory (napięcie wstępne sprężyn, tłumienie, kompresja).

Hamulce – tarczowe, przód zaciski czterotłoczkowe, tył dwutłoczkowe, regulowany rozkład siły hamowania pomiędzy osie.

Koła – felgi aluminiowe OZ 13″, opony Hoosier.

Aerodynamika – regulowany dyfuzor, przedni i tylni płat starannie dopracowany pod kątem uzyskania największej siły docisku i najmniejszych oporów, zbadany wpływ interferencji karoserii bolidu, optymalizacja dokonana za pomocą pakietu ANSYS. Tensometryczny pomiar sił aerodynamicznych w trakcie jazdy.

Pobierz PDF